Bagażnik rowerowy występuje w wielu konfiguracjach. Przed jego wyborem należy zastanowić się przede wszystkim nad tym, ile rowerów chcemy przewozić oraz dostosować to do posiadanego samochodu. Istnieją trzy rodzaje tego typu bagażników. Do pierwszej grupy zalicza się dachowe. Idealnie sprawdzą się dla osób, które chcą mieć ciągły dostęp do tylnego bagażnika, w swoich autach nie posiadają haka oraz dla modeli charakteryzujących się niskim dachem, np. typu sedan. Łatwo je także zamontować. Już jedna osoba poradzi sobie z włożeniem do niego roweru. Drugą opcją są bagażniki na hak. Rodzaj ten jest najczęściej wybieraną opcją. Umożliwia on przewiezienie od 1 do 4 rowerów. Do jego zalet należy łatwe mocowanie, możliwość przewożenia rowerów o różnych typach ram oraz ich bardzo dobre zabezpieczenie. Dopuszczalna prędkość jazdy z takim bagażnikiem wynosi 130 km/h. Ostatnim rodzajem są bagażniki rowerowe na tylną klapę. Charakteryzują się tym, że w każdej chwili można je złożyć. Jest to bardzo dobra opcja dla rowerzystów, którzy jeżdżą rzadko i nie chcą tracić miejsca na tego typu sprzęty. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że nie zasłaniają tylnych lamp oraz tablicy rejestracyjnej, dlatego są w pełni bezpieczne podczas jazdy. Jednak należy liczyć się z tym, że ładunek może porysować karoserię. W tym przypadku ciężko jest też dostać się do bagażnika. Transportowanie roweru wewnątrz samochodu jest niebezpieczne oraz często niemożliwe. Warto więc zaopatrzyć się w bagażniki rowerowe zewnętrzne, które będą odpowiednio dopasowane do modelu auta, jakie posiadamy. Nie jest to zbyt duża inwestycja pieniężna, a zapewnia wygodę w użytkowaniu.